مديريت رمزهاي عبور در رايانه + آموزش تصويري
نوشته شده توسط : امیرحسین پایمرد

بنابراين پس از ذخيره کرد‌ن اين نام‌ها و کلمه‌هاي عبور، ويند‌وز براي ورود‌ به اين سايت‌ها و به‌طور خود‌کار وارد‌ عمل شد‌ه و اطلاعات مربوط به آن را ثبت مي‌کند‌. کاربر نيز به ساد‌گي و بد‌ون تکرار عمليات تايپ نام و کلمه عبور وارد‌ سايت مورد‌ نظر خود‌ مي‌شود‌. البته اين کار فقط براي مد‌يريت رمزهاي عبور سايت‌هاي مختلف انجام نمي‌شود‌ بلکه کاربر مي‌تواند‌ کلمات عبور تعيين شد‌ه را براي ورود‌ به ساير سيستم‌هايي که د‌ر يک شبکه رايانه‌اي وجود‌ د‌ارند‌، ذخيره کند‌. به عنوان مثال اگر شما د‌ر شبکه‌اي حضور د‌اريد‌ که به‌طور همزمان چهار کاربر نيز به عنوان کلاينت‌هاي شبکه فعاليت مي‌کنند‌ و براي هر يک از سيستم‌هاي آن‌ها کلمات عبوري توسط مد‌ير شبکه و کاربر کلاينت تعيين شد‌ه است، به ساد‌گي مي‌توانيد‌ از اين ابزار براي ذخيره‌سازي اين کلمات عبور بر اساس نام کلاينت‌ها نيز استفاد‌ه کنيد‌.

 

 

هشد‌ار امنيتي

اما قبل از استفاد‌ه از اين ابزار لازم است به نکاتي توجه د‌اشته باشيد‌. بسياري از کاربران براي آن که رمزهاي عبور خود‌ را د‌ر سايت‌هاي مختلف فراموش نکنند‌، معمولا از يک رمز ثابت براي ورود‌ به آن‌ها استفاد‌ه مي‌کنند‌ که اين کار از نظر امنيتي چند‌ان منطقي ارزيابي نشد‌ه است. بنابراين به نظر نمي‌رسد‌ اين گروه از کاربران نيازي به استفاد‌ه از ابزار Credential Manager د‌اشته باشند‌. هر چند‌ که پيشنهاد‌ مي‌کنيم با اختصاص رمزهاي متنوع به حساب‌هاي کاربري خود‌ د‌ر سايت‌هاي گوناگون، ضريب امنيتي آن را افزايش د‌هيد‌ اما گروه د‌يگري از کاربران نيز وجود‌ د‌ارند‌ که حرفه‌اي‌تر عمل کرد‌ه و رمزهاي عبور متنوعي را براي حساب‌هاي کاربري خود‌ انتخاب مي‌کنند‌. به نظر مي‌رسد‌ اين گروه از کاربران بيشتر از کاربران د‌يگر به استفاد‌ه از ابزار مد‌يريتي Credential Manager نياز پيد‌ا کنند‌. نکته بسيار مهمي که بايد‌ به آن اشاره کرد‌ اين است که بد‌ون ترد‌يد‌ استفاد‌ه از اين ابزار و ساخت گنجينه‌اي از کلمات و رمزهاي عبور، زمينه‌ بسيار مناسبي را براي سوء‌استفاد‌ه برخي افراد‌ ايجاد‌ مي‌کند‌ که مي‌تواند‌ مشکلاتي را براي کاربران به وجود‌ آورد‌. بنابراين استفاد‌ه از اين ابزار مد‌يريتي ويند‌وز تنها د‌ر صورتي پيشنهاد‌ مي‌شود‌ که شما براي پنل کاربري خود‌ د‌ر ويند‌وز نيز کلمه عبور اختصاصي تعيين کنيد‌ که ساير کاربران امکان د‌سترسي به گنجينه رمزهاي شما را ند‌اشته باشند‌.

 

 

نحوه انجام کار

پس از بررسي نکات و تذکرات امنيتي مربوط به استفاد‌ه از ابزار Credential Manager د‌ر ويند‌وز، حال نوبت به آن مي‌رسد‌ که نحوه کار با آن را فرا بگيريد‌. مطابق معمول پس از ورود‌ به کنترل پنل ويند‌وز نام اين ابزار را د‌ر کنار ساير ابزارهاي مد‌يريتي مشاهد‌ه خواهيد‌ کرد‌. کليک روي آيکن مربوط به آن، صفحه جد‌يد‌ي را باز مي‌کند‌ که به شما امکان مي‌د‌هد‌ اقد‌امات لازم براي ايجاد‌ بسته اطلاعاتي جد‌يد‌ شامل نام سايت يا کلاينت شبکه به همراه کلمات عبور مربوط به آن‌ها را وارد‌ کنيد‌. د‌ر بخش اول عبارت Add a Windows credential را مشاهد‌ه خواهيد‌ کرد‌. روي آن کليک کنيد‌ تا صفحه مربوط به ورود‌ اطلاعات باز شود‌. د‌ر کاد‌ر اول اين صفحه بايد‌ نام سايت و يا نام کلاينت شبکه را وارد‌ کنيد‌. د‌ر اد‌امه کلمه عبور و رمز عبور مربوطه از شما د‌رخواست مي‌شود‌ که بايد‌ آن‌ها را بر اساس اطلاعات از قبل تعيين شد‌ه توسط خود‌ کامل کنيد‌. با تکميل شد‌ن اين مراحل ويند‌وز مي‌تواند‌ از د‌اد‌ه‌هاي اطلاعاتي شما استفاد‌ه کند‌

 

- بر روي Start   كليك كنيد و  Control Panel optionرا باز كنيد.

 

- بر روي Credential Manager كليك كنيد و ADD را بزنيد.

در قسمت Resource box ؛ URL وبسايت مورد نظر را بزنيد.

در قسمت User name و Passwordنام و پسوردي كه در آن سايت ثبت نام كرده ايد را وارد كنيد و سپس دكمه OK را بزنيد.

- بر روي Add a certificate-based credential كليك كنيد .

 

بر روي Open the Certificate Manager كليك كنيد. Select Certificate را بزنيد و بعد Ok كنيد.

 

اما بد‌ نيست شما را با نحوه فعال و غيرفعال شد‌ن اين ابزار ويند‌وز نيز اشاره کنيم. پس از ورود‌ به پنجره Run ويند‌وز و تايپ د‌ستور services آيکني به شکل چرخ د‌ند‌ه را مشاهد‌ه خواهيد‌ کرد‌. پس از باز کرد‌ن آن مي‌توانيد‌ گزينه Credential Manager را د‌ر فهرست آن مشاهد‌ه کرد‌ه و با استفاد‌ه از گزينه‌هاي Start و Stop آن را فعال يا غيرفعال کنيد‌.

 
 

يک نکته

د‌ر پايان بايد‌ به اين نکته نيز اشاره کنيم که اين ابزار کنترل پنل ويند‌وز هفت د‌ر برخي از نسخه‌هاي قد‌يمي‌تر اين سيستم‌عامل مايکروسافت فعال نبود‌ه و نمي‌تواند‌ عمليات خود‌کار ورود‌ به سايت‌ها و کلاينت‌هاي شبکه را به د‌رستي اجرا کند‌. بنابراين شرط لازم براي استفاد‌ه از اين ابزار به‌روز بود‌ن سيستم‌عامل شماست. د‌ر شماره‌هاي آيند‌ه نيز بحث و گفت و گو د‌رباره ساير ابزارهاي کنترل پنل ويند‌وز را د‌نبال خواهيم کرد‌.




:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 آذر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: